Skip to content

Missie/visie

Groeien is meer dan groter worden! Kinderen groeien in meer dan rekenen, taal, lezen of in lengte. Juist ook sociaal emotioneel groeien, algemene kennis van de wereld om je heen, goed burgerschap, hoe ga je om met sociale media en groepsdruk zijn belangrijke ontwikkelthema’s. 

We dagen kinderen uit, prikkelen hen en geven hen de ruimte zich naar hun mogelijkheden te ontwikkelen richting de toekomst. Het onderwijsaanbod richten we op het verhogen van hun prestaties.

We gaan hierbij uit van de volgende kernwaarden: 

  • Plezier
  • Aandacht
  • Groei
  • Ondernemend
  • Samen

Onderwijs

We gaan uit van de ontwikkelbehoefte van onze leerlingen en richten het onderwijsaanbod op het verhogen van hun prestaties. Met de kinderen bespreken we hun verwachtingen en vorderingen. Via leerlingvolgsystemen observeren en volgen we de kinderen en hun vorderingen continu. We toetsen de kennis en vaardigheden van de kinderen via verschillende methodes waaronder Leren van data en Leeruniek. Op basis hiervan bieden we ieder kind een passend ontwikkelaanbod.

Ondersteuning

We volgen alle kinderen individueel en spelen in op de ontwikkelbehoeften van ieder kind. Daarbij kan het voorkomen dat kinderen extra zorg of ondersteuning nodig hebben. Hier reageren we adequaat op.

We geven op minimaal 3 niveaus instructie in de groep. Een kind krijgt in de groep al extra aandacht en uitleg. Eventueel helpt een onderwijsassistente hierbij.

We zetten Remedial Teaching in om een tijdelijke achterstand of een probleem bij een kind te verhelpen of te voorkomen. Hiervoor schrijven we een plan wat we met ouders bespreken.

Soms is een aparte leerlijn nodig. Deze leerlijn wordt met de ouders opgesteld door de intern begeleider en de groepsleerkracht(en).

Meer- en hoogbegaafdheid

Leerlingen krijgen in de klas waar nodig extra uitdaging in de leerstof. Voor hen wordt de leerstof aangepast, reguliere stof wordt ingedikt en de tijd die hierdoor vrijkomt wordt ingevuld met lesmaterialen op eigen niveau. Wij noemen dat compacten en verrijken. 

Daarnaast is ‘Ondersteboven¡’ een groep waarin meer- en hoogbegaafde kinderen een jaarklas-doorbrekend uitdagend aanbod krijgen. Kinderen werken hier aan hun executieve functies.

Binnen ons bestuur INOS zijn wij één van de scholen met het predicaat MHB specialist. 

KiVa School

KBS De Griffioen is een gecertificeerde KiVa-school. De basis voor ontwikkeling is dat kinderen zich veilig en prettig voelen. Hierbij maken we gebruik van KiVa. KiVa is een preventief, schoolbreed programma, gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. Het programma zet in op positieve groepsvorming, zodat ieder kind met plezier naar school gaat. We leren kinderen ook dat iedereen gelijk is, maar niet iedereen dezelfde ondersteuning krijgt, omdat we (gelukkig) verschillen.

Leerlingenraad

Op onze school zijn kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 actief in de leerlingenraad. Op de Griffioen komt de leerlingenraad ongeveer 6 keer per jaar bij elkaar om te praten over zaken die de kinderen belangrijk vinden. De kinderen halen de onderwerpen op bij groep 1-2 tot en met 8. Ook leggen wij onderwerpen voor die we graag met hen bespreken. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld speelvoorzieningen, huiswerk, hygiëne, samenwerken met kleuters. De kinderen helpen bij de organisatie van sommige activiteiten. Daarnaast is er ook 1 leerling die ons vertegenwoordigt bij de INOS-leerlingenraad.