
Missie/visie
Op De Griffioen geloven we dat groeien meer is dan groter worden. Een kind ontwikkelt zich op veel verschillende gebieden, veel meer dan alleen de verplichte vakken. Wij bereiden onze leerlingen voor op een toekomst vol kansen met een stevige basis van kennis én de benodigde 21e-eeuwse competenties. Ons onderwijs is gericht op het ontwikkelen van alle talenten van de kinderen, zodat ze uitgroeien tot mooie en gelukkige mensen die zich zelfstandig kunnen redden in een dynamische toekomst. Dit doen we vanuit onze vijf kernwaarden:
– Plezier
– Aandacht
– Groei
– Ondernemend
– Samen.
We zorgen voor een veilig, positief leer- en leefklimaat waarin ze hun persoonlijkheid ontwikkelen, met respect voor zichzelf én elkaar. Wij staan voor optimale ontwikkeling in een veilige omgeving, waarbij we samen met jou als ouder mooie, toekomstgerichte resultaten behalen. Lees onze schoolgids voor meer informatie over onze missie, visie en alle praktische zaken.
Onderwijs
De Griffioen organiseert de klassen op basis van leeftijd, het systeem van leerstofjaarklassen, waarbij kinderen dezelfde leerstof doorlopen in een leerjaar. Onze leerlingen werken voornamelijk in werkboeken, waarbij de verwerking van de lesstof dus hoofdzakelijk schriftelijk gebeurt. We ondersteunen de lessen digitaal met hulpmiddelen als digiborden en Chromebooks om het onderwijs van groep 1 t/m 8 te verrijken en te ondersteunen.
De Leerkuil
In alle groepen maken we gebruik van de leerkuil om kinderen vaardigheden te leren die nodig zijn bij het leren. De leerkuil helpt hen te herkennen dat je door doorzettingsvermogen en hulp vragen uit een moeilijke situatie (‘onder in de kuil’) kunt klimmen om zo zichzelf op verschillende leerdoelen verder te kunnen ontwikkelen.


Ondersteuning
We zien kwaliteit als een doorlopend proces: we evalueren, leren en verbeteren voortdurend. Hierbij sluit onze aanpak nauw aan bij wie we zijn als school en bij onze kernwaarden. Vanuit onze visie op kwaliteit willen we met ons kwaliteitsmanagement het realiseren van de strategische doelen die behoren bij onze koers, maximaal, duurzaam en cyclisch ondersteunen op een manier die past bij onze kernopdracht en onze kernwaarden.
KC’ers
De Griffioen heeft 2 KC’ers (kwaliteitscoördinatoren, voorheen IB’ers Intern begeleiders). Beide KC’ers begeleiden een aantal kleutergroepen. Vanaf groep 3 volgt de KC’er de leerlingen per parallel t/m groep 8. De KC’er heeft dus geen vast leerjaar of vaste bouw, maar gaat vanaf groep 3 steeds met de groep door naar het volgende leerjaar.
Extra ondersteuning
De extra ondersteuning op De Griffioen wordt zowel binnen als buiten de klas gegeven aan individuele leerlingen of aan kleine groepjes.
Meer- en hoogbegaafdheid
Leerlingen krijgen in de klas waar nodig extra uitdaging in de leerstof. Voor hen wordt de leerstof aangepast, reguliere stof wordt ingedikt en de tijd die hierdoor vrijkomt wordt ingevuld met lesmaterialen op eigen niveau. Wij noemen dat compacten en verrijken.
Daarnaast is ‘Ondersteboven¡’ een groep waarin meer- en hoogbegaafde kinderen een jaarklas-doorbrekend uitdagend aanbod krijgen. Kinderen werken hier aan hun executieve functies.
Binnen ons bestuur INOS zijn wij één van de scholen met het predicaat MHB specialist.


KiVa School
De Griffioen is een gecertificeerde KiVa-school. De basis voor ontwikkeling is dat kinderen zich veilig en prettig voelen. Hierbij maken we gebruik van KiVa.
KiVa is een preventief, schoolbreed programma, gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. Het programma zet in op positieve groepsvorming, zodat ieder kind met plezier naar school gaat. We leren kinderen ook dat iedereen gelijk is, maar niet iedereen dezelfde ondersteuning krijgt, omdat we (gelukkig) verschillen.
Leerlingenraad
Op onze school zijn kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 actief in de leerlingenraad. Op de Griffioen komt de leerlingenraad ongeveer 6 keer per jaar bij elkaar om te praten over zaken die de kinderen belangrijk vinden. De kinderen halen de onderwerpen op bij groep 1-2 tot en met 8. Ook leggen wij onderwerpen voor die we graag met hen bespreken. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld speelvoorzieningen, huiswerk, hygiëne, samenwerken met kleuters. De kinderen helpen bij de organisatie van sommige activiteiten. Daarnaast is er ook 1 leerling die ons vertegenwoordigt bij de INOS-leerlingenraad.

